Adres

ul. Bankowa 8, 59-700 Bolesławiec

Email

kontakt@scwewboleslawiec.pl

Projekt Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą w Bolesławcu

Zapraszamy do szczegółowego zapoznania się z założeniami i celami projektu „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”. Poniżej przedstawiamy kluczowe aspekty naszej inicjatywy, jej cele, zadania oraz oczekiwane rezultaty, które mają na celu wsparcie edukacji włączającej w naszym regionie.

Tytuł projektu

Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą. Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), Działanie 01.06 Edukacja włączająca oraz ze środków budżetu państwa.

Cel projektu

Celem projektu jest budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej realizowanej przez przedszkola, szkoły, placówki specjalne na rzecz przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie pracy z grupami dzieci, uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi. Projekt podejmuje działania w obszarze edukacji włączającej i jest odpowiedzią na zdiagnozowane potrzeby nauczycieli i specjalistów przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie pracy z dziećmi, uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami, którym zapewni wysoką jakość kształcenia dla wszystkich uczniów, z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb edukacyjnych i rozwojowych, w tym uwarunkowanych niepełnosprawnością. Projekt jest realizacją Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz Strategii na rzecz Osób z Niepełnosprawnościami na lata 2020–2030.

Główne zadania projektu

Zbudowanie systemu wsparcia dla nauczycieli i specjalistów przedszkoli i szkół na poziomie lokalnym, poprzez zapewnienie dostępu do wsparcia eksperckiego, realizowanego przez 285 SCWEW z wykorzystaniem zasobów i potencjału placówek specjalnych. Zapewni to kadrze przedszkoli i szkół ogólnodostępnych specjalistyczne wsparcie w obszarze realizacji zadań wynikających z pracy z grupami dzieci, uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami. Rozwój funkcjonującego w ORE Centrum Koordynującego, którego głównym zadaniem jest prowadzenie działań zapewniających odpowiednią jakość funkcjonowania SCWEW i wsparcie ich działań poprzez zapewnienie merytorycznego zaplecza kadrowego. Przygotowanie przedszkoli, szkół, placówek specjalnych do pełnienia roli SCWEW poprzez przeprowadzenie cyklu wydarzeń informacyjno-konsultacyjnych, realizowanych w czterech regionach, dla czterech edycji konkursu. Przygotowanie Liderów i ekspertów SCWEW do realizacji nowych zadań poprzez prowadzenie działań szkoleniowych.

Grupy docelowe / adresaci projektu

Jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty będące organami prowadzącymi przedszkola, szkoły ogólnodostępne i przedszkola, szkoły, placówki specjalne, które będą składały wnioski o utworzenie SCWEW oraz będą zawierały porozumienia z innymi jednostkami samorządu terytorialnego i partnerami w zakresie realizacji zadań SCWEW. Dyrektorki i dyrektorzy, nauczycielki i nauczyciele oraz specjalistki i specjaliści przedszkoli, szkół i placówek specjalnych, w których zostaną utworzone SCWEW. Kadra przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, które zostaną objęte specjalistycznym wsparciem SCWEW, w tym nauczycielki i nauczyciele, specjalistki i specjaliści, kadra zarządzająca. Kadra niepedagogiczna przedszkoli, szkół ogólnodostępnych, które zostaną objęte specjalistycznym wsparciem SCWEW. Rodzice dzieci lub uczniów i uczennic z przedszkoli, szkół i placówek ogólnodostępnych lub placówek specjalnych, którzy uzyskają dodatkowe wsparcie. Dzieci lub uczniowie i uczennice z przedszkoli, szkół ogólnodostępnych lub placówek specjalnych, które będą ostatecznymi odbiorcami wsparcia ekspertów SCWEW.

Rezultaty projektu

Zapewnienie specjalistycznego wsparcia poprzez sieć 285 SCEW uzupełniających lokalne zasoby innych instytucji oświatowych działających na rzecz dziecka i rodziny. Zapewnienie rozwoju kompetencji dyrektorów, nauczycieli i specjalistów oraz wsparcie specjalistyczne, w tym utworzenie wypożyczalni sprzętu specjalistycznego i zapewnienie doradztwa w jego wykorzystaniu.